Herfst excursie 2013 naar Holzmaden, Solnhoven en Dotternhausen

Kring Fryslân excursie naar Duisland van 21 oktober t-m 27 oktober 2013

Verslag van Harm Wieringa.

Gasthof Adler bleek een prettige uitvalsbasis. We kwamen zondagmiddag aan en na een  goed diner, een heerlijke nachtrust voor de helft van ons (de andere helft werd zeer vroeg gewekt door de naast liggende bakkerij) en  een prima ontbijt gingen we maandag ochtend naar de groeve Kromer in Holzmaden. overzicht groeve, kring Fryslân

Holzmaden ligt aan de voet van de Schwäbische Alp en de fossielen dateren uit de zwarte Jura.De fossielen worden gevonden in de Posidonienschiefer. Genoemd naar een veel gevonden tweekleppige.

Hoewel we een ichthyosauriër besteld hadden, is hij niet geleverd. Het had de dagen voor ons bezoek flink geregend, dus hebben we ons gewenteld in de blubber. We hadden de dag zelf goed weer en een goed humeur. Er is veel gehakt en gezocht. Oogst: heel veel ammonieten, soms hun kaken, belemnieten, schelpen en af en toe versteend hout. Moe en voldaan zijn we naar het Gasthof teruggekeerd, waarna we nog voldaner werden door het genuttigde bier. Volgende ochtend hebben we een bezoek gebracht aan het Uhrwelt-Museum Hauff.

Dactylioceras voor Museum Hauff fossiele waterlelies in museum Hauff, Holzmaden Steneosaurus bollensis Museum Hauff, Holzmaden

Het is het grootste particuliere museum van Duitsland, inmiddels beheerd door de derde generatie Hauff. Het bevat een ongelofelijke rijkdom aan fossielen uit de Posidonienschiefer. ‘s Middags konden we onze energie weer kwijt in groeve Kromer.

Woensdag brachten we een bezoek aan het museum van de cementfabriek van de firma Holcim in Dotternhausen. Dotternhausen ligt in de witte Jura. In de verschillende afgravingen  voor het verkrijgen van de grondstoffen van cement worden al jaren heel veel fossielen gevonden.

Firma Holcim, wand met waterlelies

Rondleiding door dhr Wiedt van Holcim

Het bedrijf heeft een overweldigend museum neergezet en zelfs een geologe/paleontologe in vaste dienst aangenomen. Ooit waren er  zelfs drie preparateurs in dienst. Gebruikelijk is dat iedere keer na het springen, het opgeblazen terrein de eerste uren alleen door de paleontologe betreden mag worden. Zij beslist wat afgegraven mag worden en wat bewaard moet blijven voor verder onderzoek. Heel mooi is te zien welke fossielen uit de verschillende lagen komen. We hebben een prachtige rondleiding gehad en ook een bezoek gebracht aan de werkruimte van de preparateurs.

Preparateur dhr Wiedt, firma Holcim Fossiele vis uit een zgn broodje

Dhr Wiedt prepareert een fossiele vis

Middags hebben we ons, dankzij de regen die alleen op die dag viel, weer in de modder begeven. We bezochten een stortplaats van puin. We hebben ons wel vermaakt maar niet veel gevonden.

Op donderdag was een bezoek aan Solnhoven gepland. Na een tocht van ruim 2.5 uur over prachtige binnenwegen bereikten we het museum dat we die ochtend bezocht hebben. Ook een mooi museum maar niet te vergelijken met de vorige twee.

spandoek museum Solnhofen Garnaal museum Solnhofen Schmelzschuppen vis museum Solnhofen

De Solnhovense kalksteenplaten werden vroeger veel gebruikt voor het steendrukprocedé. Overal in de omgeving liggen groeves. Er zijn en worden heel veel fossielen gevonden. De beroemdste vondst is die van de Archaeopteryx lithografica. Ook nu weer hebben we de middag weer doorgebracht in een groeve.

zoeken in groeve bij Solhofen plaat uit groeve bij Solnhofen, zoeken in groeve bij Solnhofen

We hebben leuke dingen gevonden,onder andere bladeren en een paar ontplofte vissen. Heleen en ik besloten rechtstreeks terug te rijden. Toch nog een tocht van 2 uur.

De rest wilde toch weer genieten van de binnenwegen. Dat hebben ze geweten want het was hun even ontgaan dat er twee plaatsen waren die Heidenheim heten en als je dan naar de verkeerde gaat dan doe je er vier uur over om weer in Gasthof Adler te komen…. Iedereen was erg moe en we zijn na het eten snel in bed gerold. Vrijdag heeft de groep zich gesplitst. Wietse en Anja zijn naar de mineralenbeurs in München gegaan, Wiepkje en Hendrik naar kennissen elders in Duitsland. De rest ging op herhaling in Kromer. De volgende dag was de thuisreis. Het was een heerlijke week, mede dankzij de leuke groep, het prachtige weer en de mooie omgeving met al zijn herfstkleuren.